VMI Somatic Movement

somatic-movement-image01

VMI Somatic Movement (Vital/Voice Movement Integration) 
Door nieuwe manieren van bewust bewegen, voelen en waarnemen, ervaar je je lichaam en geest als één geheel. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ervaringsgerichte anatomie. Het speerpunt is een verdiepend proces om het waarnemend, emotionele en fysieke bewustzijn te stimuleren en te organiseren. Deze integratieve aanpak verbindt lichaam, geest en emoties waardoor een nieuw gevoel van evenwicht en welzijn in het hele lichaam ervaren kan worden.

Dit is geen yoga, qi gong of mindfulness maar de drie-eenheid van adem, lichaam en geest; zie artikkel op Dans Magazine.

ActiveBreath
Ben je op zoek naar ontspanning maar ook vitaliteit en ruimte in lichaam en geest? Door beweging en adem te combineren, en door de beweging te herhalen wordt het lichaam soepel en raak je steeds meer aanwezig in je eigen lichaam. ActiveBreath helpt je ontstressen en je maakt je alert en geconcentreerd. Deze ademhalingsoefeningen werken door in je houding, balans en concentratie. Je versterkt er je zelfbewustzijn mee.

ActiveBreath vormt een uitstekende aanvulling op de buikdanslessen, omdat je leert om je ademhaling in de dans te integreren. Je bent meer ontspannen en alert. Het versterkt je lichaamsbewustzijn en verhoogt daarmee de intensiteit en uitstraling van al je dansbewegingen. Daarnaast is ActiveBreath in algemenere zin geschikt voor iedereen die vrijer en soepeler wil leren bewegen.

“De Ademdans helpt me om te centreren, focussen, beweging en adem met elkaar te verbinden. Dat geeft stabiliteit, rust en overzicht. Het is een dans/ beweeglijkheid  die je langzaam aan vruchten doet plukken. Juist door de herhaling. Behoorlijk naar binnen en op jezelf gericht. Een bewegingsvorm  die zijn uitwerking heeft op zijns-niveau” (Maaike).

FloorWork
Herstel je energiebalans met FloorWork “Ik heb in tijden niet zo lekker geslapen.” Dat hoort Aina vaak van deelnemers aan FloorWork. Aina leidt je door een reeks zachte grondoefeningen, waarbij je de zwaartekracht zijn werk laat doen. De vloer helpt je om je lichaam te voelen en vermoeide spieren te ontspannen. Je verkent je hele lichaam via aangename stretches. Je maakt vloeiende rol- en draaibewegingen die een weldaad zijn voor je nek en rug. Je wordt soepel en beweeglijk, rustig en kalm. Je ontdekt hoe fijn het is om actief te zijn op een ontspannen manier, zonder je energievoorraden uit te putten.

“De somatic movement lessen zijn een prima aanvulling op de danslessen omdat het de flexibiliteit en souplesse vergroot, verder zorgen de lessen ook voor ontspannen spieren wat een weldaad is voor lichaam en geest!” (Micheline).

Kleding Advies
Gemakkelijk zittende kleding is gewenst. Warme kleding, eventueel sokken met antislip en kniebescherming voor de FloorWork les.

PS! Somatisch Bewegen wordt wereldwijd toegepast onder de naam Somatic Movement.